Staż zawodowy w Derry w Irlandii Północnej - Erasmus+

Od 7 do 20 maja 2018 r. uczniowie klasy II i III naszej szkoły, kierunku fryzjerskiego w ramach programu Erasmus+ odbywali staż zawodowy w Derry w Irlandii Północnej.

Dwutygodniowy pobyt obejmował zarówno doskonalenie umiejętności zawodowych w najlepszych salonach w Derry, jak i doskonalenie umiejętności językowych.

Wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty odbycia stażu za granicą.

Oczywiście, nie tylko praca i nauka wypełniła pobyt uczniów technikum w Irlandii Północnej. Mieli także czas na zwiedzanie Derry i jego okolic.

Staż zawodowy - Granada - Hiszpanii  - Erasmus+

W dniach 27.04.2019 - 11.05.2019, grupa młodzieży dwóch kierunków: informatyka i realizacja nagrań i nagłośnień wyjechała do Hiszpanii, do miasta Granada w ramach praktyk zawodowych projektu „Erasmus”. Program miał na celu realizację kilkudziesięciu godzin praktyk zawodowych w firmach związanych  z realizowanym kierunkiem nauki. Ponadto, wyjazd ten umożliwiał zapoznanie się z regionem, poznaniem najważniejszych miejsc, tradycji, obyczajów i kultury Hiszpanii.

W dniu 27.04. b.r , w godzinach porannych spotkaliśmy się na lotnisku „Modlin” k. Warszawy. Odprawa lotniskowa linii Rayaner trwała około 3 godziny. Przelot odbywał się sprawnie, zgodnie z procedurami i zaplanowanym czasem. Po przylocie do Malagi kierowca dedykowany przez organizatorów odebrał nas z lotniska w celu dalszego przewiezienia do miejsca docelowego - Granady. Na przystanku, w umówionym miejscu czekała na nas opiekunka projektu po stronie hiszpańskiej. Od tej pory opiekę organizacyjną nad nami pełnił organizator hiszpański praktyk „Universal Mobility”. Podróż z Malagi do Granady trwała około 2 godziny. Miejscem noclegowym był hostel „Nest Hostel” znajdujący się w Centrum Granady. Na miejscu czekała na nas druga koordynatorka projektu. Po etapie zameldowania całej naszej grupy w hotelu odbyło się spotkanie organizacyjne. Rozdano nam klucze do pokoi (karty dostępu) i przedstawiono regulamin hostelu.

Każdy z uczestników miał obowiązek zapoznania się z wytycznymi oraz podpisał umowę uwzględniającą zasady pobytu, jak na przykład: przestrzeganie ciszy nocnej, zasady korzystania z pokoi, pomieszczeń socjalnych, godzin kiedy odbywa się sprzątanie obiektu, pory posiłków i zasady korzystania z kuchni i zasad zgłaszania wszelkich uwag dotyczących pobytu w dedykowanym miejscu. Następnego dnia koordynatorka przedstawiła grupie szczegółowy harmonogram praktyk zawodowych z podziałem imiennym na grupy. Podane zostały konkretne daty, godziny odbywania praktyk, nazwa firmy, adres i dane kontaktowe. Wszystkie siedziby firm rozmieszczone są w Centrum do max 20 min. wędrówki pieszej, w niewielkiej odległości od hostelu. Tylko kilka firm wymagało ewentualnego przemieszczania się autobusem. Każdy z uczestników otrzymał kartę autobusową na określoną ilość przejazdów tam i z powrotem. Wszystkie osoby otrzymały również mapki i krótkie informacje o firmach. Przekazano nam informację, iż uczniowie na praktyki chodzą sami w określonych grupach bez opiekuna. Opiekun mógł jedynie pilotażowo pojawić się w wybranym miejscu w celu np. zapoznania, czy zrobienia własnych zdjęć z grupą. Opiekun nie mógł uczestniczyć w zajęciach razem z uczniami.

Harmonogram dzienny uwzględniał lekcje w zawodzie w danej branży, lekcje j. angielskiego oraz różnego rodzaju wycieczki krajoznawcze. Od poniedziałku do piątku mieliśmy okazję poznać Granadę w części centralnej, zaś w weekendy zorganizowane zostały wycieczki do Malagi (28.04 - niedziela), Sewilli (04.05.2019 sobota), Nerja i Białej Wioski (05.05.2019).

Podczas praktyk zawodowych uczniowie poznawali specyfikę realnej, codziennej pracy zawodowej w dedykowanej firmie. Wytyczne odnośnie zakresu nauki zostały przedstawione wcześniej, przed wyjazdem i na spotkaniach organizacyjnych.

W Maladze zwiedzaliśmy port, egzotyczny park miejski, plażę i muzeum Pabla Picassa. W Sewilli rozpoczęliśmy od pobytu na Placu Hiszpańskim, odwiedziliśmy też Alcazar oraz Katedrę. W Nerja mieliśmy okazję poznać tajniki jednej z największych jaskini na świecie. Wycieczka odbywała się z audio przewodnikiem, poznaliśmy tropikalną roślinność pobliskiego ogrodu botanicznego. W centrum miasta mieliśmy czas wolny dla siebie. Większość z nas wybrała się na plażę oraz zasmakowania regionalnego jedzenia w pobliskiej restauracji. 10 km od Nerja, tj. w Białej Wiosce natrafiliśmy na festiwal piwa, serów, miodu i rękodzieła ludowego. Zwiedzaliśmy pobliski kościół, liczne malownicze uliczki rejonu górskiego. W pozostałe dni zwiedziliśmy Granadę. Były to liczne wycieczki wokół najważniejszych placów widokowych miasta i obrzeży. W poniedziałek, 6 maja miał miejsce pokaz Flamenco w pobliskim teatrze tańca. Po dwóch tygodniach wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty uczestnictwa w projekcie. Projekt zakończył się o świcie 11 maja. Zostaliśmy oddelegowani przez kierowcę z hostelu w Granadzie na lotnisko w Maladze, gdzie samodzielnie wróciliśmy samolotem do Polski.

Wyjazd uważam ogólnie za udany ze względu na możliwość poznania wyjątkoweg i malowniczego miejsca, jakim jest serce Andaluzji - Granada oraz innych cenionym miejsc ze względu na historię, architekturę i kulturę - Sewillę i Malagę. Uczniowie poznali codzienną pracę konkretnych firm w dziedzinie informatyki i realizacji dźwięku w studio i na scenie. Dzięki zajęciom językowym mogli nawiązać kontakty z potencjalnymi pracodawcami na przyszłość.

Staż zawodowy - Malaga  - Hiszpanii  - Erasmus+

„Byłem w grupie 6 osobowej w firmie A.S.I.T. Naszym szefem był Thomas. Przedstawił co i jak mamy zrobić. Nie było żadnego problemu w naszym teamie z organizacją. Thomas dał nam zadanie, aby sprawdzić około 40 komputerów czy mają dyski HDD, oraz czy RAM jest na miejscu. Gdy usłyszałem, że jak złożymy te wszystkie jednostki to te komputery będą oddane w ręce biednych oraz uciekających przed wojną Ukraińców.  Ucieszyłem się, że robimy coś bardzo charytatywnego. „

„Podsumowując dwa tygodnie programu Erasmusa, był to najlepszy okres. Spełniłem swoje marzenie oraz nabyłem doświadczenie w pracy, a co najważniejsze wzbogaciłem się o wiele nowych zwrotów po języku angielskim, których wcześniej nie znałem. Praktyki zawodowe pogłębiły moją dotychczasową wiedzę informatyczną. Program Erasmusa dostarczył mi dużo pozytywnych doświadczeń.”

„Erasmus to nie tylko nauka, podróżowanie, i poznawanie nowych ludzi, ale to przede wszystkim czas dużego rozwoju osobistego. To czas, w którym poznajemy nasze mocne i słabe strony oraz ograniczenia. Uczymy się samodzielności, zaradności, zarządzania finansami oraz własnym czasem. Często to także pokonywanie swoich granic, wychodzenie poza strefę komfortu. To również nauka pracy z drugim człowiekiem. Dzięki przebywaniu w międzynarodowym towarzystwie poznajemy nowe kultury, zwyczaje oraz zachowania co poszerza nasze horyzonty, stajemy się bardziej świadomi tego, jak wygląda życie w innych częściach Świata. Można powiedzieć, że stajemy się też bardziej tolerancyjni i otwarci na drugiego człowieka. Erasmus zmienia światopogląd oraz często weryfikuje dotychczasowe wartości. Jest to przygoda, która warto przeżyć.”

Tomek - klasy 3A – Malaga 21.05.-04.06.2022 r.

„Podczas całej podróży mieliśmy zajęcia z języka angielskiego, które bardzo pomogły nam podnieść poziom języka angielskiego.

Mieliśmy również wycieczki do różnych popularnych miejsc w Maladze, takie jak wycieczka po graffiti w mieście lub wycieczka do kanionu. Bardzo mi się podobały te wycieczki, te miejsca były bardzo piękne i cieszę się, że tam pojechałem.

W praktyce w naszej restauracji nauczyliśmy się gotować tradycyjne hiszpańskie potrawy, a także ich degustowaliśmy.  Nasza restauracja była w bardzo dobrej lokalizacji, niedaleko naszego hostelu, wszyscy pracownicy byli bardzo mili i zawsze pomagali nam we wszystkim i wyjaśniali, co robić.

Bardzo podobał mi się ten kraj, jego klimat i całe miasto w ogóle. Cieszę się, że mogłam uczestniczyć w tym projekcie i jestem wdzięczny naszej szkole za całą organizację.”

Vitali – klasa 3G – Malaga 21.05.-04.06.2022 r.

"Podczas czasu wolnego, zwiedzaliśmy muzea, chodziliśmy na spacery zwiedzając miasto, próbowaliśmy tradycyjnych hiszpańskich dań, pływaliśmy w morzu, graliśmy i dobrze się bawiliśmy podziwiając cudowność i wdzięczność Hiszpanii.

W naszym programie znajdywały się również świetne wycieczki, których widoki i wspomnienia nigdy nie opuszcza mojego serca.  Zwiedziliśmy m.in.: Alcazaba, Caminito del Rey, Nejra y Frigiliana. I choć moglabym poświecić tym miejscom godzinne pisanie, żadne słowo nie opisze tego jakie uczucia mu towarzyszą i jakie widoki może ujrzeć."

Matylda – klasa 3G – Malaga 21.05.-04.06.2022 r.